Uz ārvalstīm ar spēcīgu buferi

Ilze Opmane-Jēgere, DNB Lielo uzņēmumu pārvaldes vadītāja

Kas ir maza uzņēmuma veiksmes atslēga? Ļoti bieži tā ir specifiska niša, ko vērīga uzņēmuma vadība laikus pamana. "Blue bridge technologies" (BBT) vadības komandai ir prasmīgi izdevies atrast šādu nišu. Nereti cilvēkiem patīk gausties par dažādām nejēdzībām, ikdienas darba apgrūtinājumiem, taču reti kurš saredz, ka tā patiesībā ir biznesa iespēja. BBT saprata, ka medicīnas iestāžu problēmas ar papīru kalniem un kļūdainiem iesniegumiem rada vajadzību pēc jauna pakalpojuma, un spēja radīt pakalpojumu, kas šīs problēmas risina.

Par Latvijas tirgu bieži dzird sakām, ka tas ir pārāk mazs, te nav iespējams izveidot spēcīgu biznesu. Taču Latvijas tirgum mazā izmēra dēļ ir arī savas priekšrocības – lielajām ārvalstu korporācijām mēs mazā tirgus apjoma dēļ esam neinteresanti, tāpēc vietējiem nišas uzņēmumiem ir lielākas attīstības iespējas. ASV tirgus ir milzīgs, ar ļoti lielu potenciālu, bet tā vienlaikus arī ir tirgus sliktā puse, jo milzīgais tirgus potenciāls pievelk daudzus uzņēmējus un konkurence ir ļoti spēcīga. Tāpēc BBT rīkojas ļoti pārdomāti, meklējot nozari un ASV specifiku saprotošus investorus, kas var atbalstīt uzņēmumu ASV tirgus apgūšanā ne tikai ar naudu, bet arī ar padomu.

BBT moto "Nebaidīties no eksperimentiem un vienlaikus turēt fokusu" ir vērts atcerēties katram uzņēmējam, kas vēlas augt. BBT sniegums Latvijas tirgū ir pārliecinošs, tāpēc pamatota ir īpašnieku vēlme eksperimentēt un paplašināt darbību ārpus Latvijas. Kas neriskē, tas nevinnē, tāpēc jaunos tirgos jāiet. Vienlaikus jābūt ļoti uzmanīgiem, jo jau sākumā jārēķinās ar atšķirībām no Latvijas – katrā jaunā tirgū ir pārsteigumi, vietējā specifika, ko paredzēt nav iespējams. Tāpēc uzņēmumam vai nu jābūt spēcīgam buferim no esošā Latvijas biznesa, vai arī jābūt spēcīgiem investoriem, kas pārzina nozari un ir gatavi uzņēmuma attīstību atbalstīt. Novērtēju, ka BBT ir nodalījis atsevišķu komandu ASV tirgus apgūšanai. Jauni tirgi prasa lielu laika ieguldījumu, un, apgūstot jaunus tirgus, svarīgi neatstāt novārtā Latvijas biznesu – savu pamatfokusu un galveno līdzekļu avotu.