Tirdzniecības virzīšana ārzemju tirgos

Marine Krasovska, DNB Uzņēmumu risinājumu pārvaldes vadītāja

Produkta vai pakalpojumu virzīšanā ārzemju tirgos svarīgi uzbūvēt stratēģisko ceļu pie gala patērētāja, tāpēc godīgi jāpajautā sev - kas ir mūsu “vērtīgais piedāvājums klientam” un kādu vērtību disciplīnu mēs attīstām. Vai tās ir produkta unikālās īpašības vai izcilas biznesa operācijas, vai ciešas attiecības ar patērētājiem? Parasti uzņēmumam ir spilgti izteikta viena no tām, pārējās divas atbalsta pirmo.

Apgūstot jaunus tirgus, pat izpētes posmā svarīgi izvērtēt - kādos segmentos uzņēmumam ir lielākais ekonomiskais potenciāls un ar kādam konkurētspējīgām priekšrocībām var sasniegt maksimālo rezultātu.

Darbojoties dažādos tirgos, jāņem vērā vietējā tirgus specifika - galvenie veiksmes faktori nozarē katrā valstī var atšķirties. Piemēram, segmenti, patērētāju ieradumi, piegādes nosacījumi, pārdošanas kanāli. Paņēmieni, kas strādā vienā tirgū vai valstī, var nedarboties citur. Tāpēc kritiski svarīgi ir ne tikai zināt savu klientu, bet arī nodibināt atslēgas attiecības ar patērētājiem, partneriem, ietekmes organizācijām, personālu un pat ar konkurentiem.

Starptautiskā tirdzniecība uzņēmējiem ne tikai sniedz jaunas iespējas, bet arī var radīt jaunus riskus. Piemēram, slēdzot līgumu ar jauno partneri trešās pasaules valstī, vienmēr jāpadomā, kā pasargāties no nesamaksāšanas riska vai arī no iespējamām valūtu svārstībām. Šādus finanšu riskus vieglāk pārvaldīt kopā ar uzticamu banku. Tādi tirdzniecības finansēšanas instrumenti kā kredītvēstule ir drošs risinājums biznesa darījumiem ar jauniem partneriem, tostarp, kad ir vienošanās par preču piegādi. Bankas profesionāli ieteiks arī risinājumu valūtu risku mazināšanai, izvērtējot katru individuālo situāciju. Ekonomiski pamatota biznesa stratēģija un atbilstoši banku risinājumi sekmēs galvenos uzņēmuma darbības rādītājus izpildei - tai skaitā tikt pie 10 miljonu eiro apgrozījuma!