Plānošana ir svarīga gan ražošanā, gan pārdošanā

Mareks Gurauskas, DNB bankas Vidējo uzņēmumu pārvaldes vadītājs

Nav šaubu, ka viena no Latvijas uzņēmumu panākumu atslēgām ir darbība kādā no nišām, kurās vēl nav lielas konkurences. Taču ir daudz priekšnosacījumu tam, lai uzņēmums kļūtu par veiksmīgu šīs nišas spēlētāju.

Mainās gan pilsētvide, gan nepieciešamība pēc dažādām atpūtas zonām, tai skaitā rotaļu laukumiem un sporta laukumiem. Mēs daudz lielāku vērību pievēršam bērnu drošībai un savai veselībai, vienlaikus vēlamies lielāku komfortu un estētiskāku vidi sev apkārt. Manuprāt, uzņēmuma "Rubrig" produkts ir trāpījis desmitniekā, jo atbilst virknei šo kritēriju – tas neaprobežojas ne ar krāsu paleti, ne ar faktūru, un ir variējams ar dažādu tā pielietojumu. Man ļoti patika apzīmējums "recepte", jo zināmā mērā tas pierāda, ka šajā jomā tomēr arī ir zināms "know how", ko gluži vienkārši nevar paveikt jebkurš, lai gan no malas tehnoloģiskais process šķiet gana vienkāršs. Uzņēmumu noteikti var uzskatīt par uzsācēju, un šajā ciklā uzņēmums parasti tiek finansēts no akcionāru, investoru resursiem. Taču faktiski, uzņēmumam nostrādājot pilnu finanšu gadu un uzrādot vērā ņemamus rezultātus, bankas ir gatavas refinansēt šādus ieguldījumus ar labākiem nosacījumiem. Pareiza plānošana ir vitāli svarīga gan no ražošanas procesa, gan arī no pārdošanas viedokļa, jo izejvielu iegāde ir svarīgs posms darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.

Parasti jauniem uzņēmumiem sevi ir jāpierāda tirgū, un piegādātāji nav gatavi dot atliktos maksājumus, bet vēlas nodrošināties un mazināt savus riskus. Tādēļ šādos gadījumus, lai uzsāktu sadarbību, noder kredītlīnija vai bankas garantija. Bieži vien uzņēmumam, veicot priekšapmaksu, ir iespēja arī iegūt piegādātāju atlaidi (parasti līdz 3 %). Labs produkts ne vienmēr nozīmē tūlītējus panākumus, tādēļ ir jāiegulda liels darbs tirgus izpētē un mārketingā, turklāt, orientējoties uz eksportu dažādās valstīs, katrai no tām var būt gana daudz atšķirību un nianšu, kas ir jāņem vērā. Protams, Skandināvijas tirgus mums ir labi pazīstams, bet Tuvie Austrumi ir tas, ko mēs vēl iepazīstam. Veicot tirdzniecību ar šīm valstīm, viens no efektīvākajiem instrumentiem ir faktorings ar apdrošināšanu, kas ļauj ne vien minimizēt riskus sadarbībā ar pircējiem, bet arī vienlaicīgi risināt apgrozāmā kapitāla jautājumus.

Uzņēmums nedomā apstāties – tas turpina attīstīt savu produktu sortimentu un meklē arvien jaunus noieta tirgus, kā arī spēj nodrošināt augstu kvalitāti savam produktam un ir izgājis ES sertifikāciju. Tādēļ es ticu, ka tas gūs ievērojamus panākumus un iegūs atpazīstamību tirgū.