Labas komandas izveide – īpašnieka izaicinājums

Pauls Niedre, "Metāla studija" īpašnieks

SIA "Metāla studija" dibināta 2006. gadā, un, kā saka uzņēmuma īpašnieks Pauls Niedre, "darbinieki šeit strādā ar prieku un gandarījumu, jo katru dienu var sevi pilnveidot un iemācīties kaut ko jaunu". SIA "Metāla studija" nodarbojas ar plaša profila metālapstrādi - izgatavo kāpnes, margas, ekskluzīvus žogus, vārtus, dekoratīvos aprīkojumus daudzstāvu mājām u.c. Pauls Niedre: "Esam ļoti elastīgi pret jauninājumiem, kopīgi mēģinām attīstīt darbības principus un ieviest arvien jaunas tehnoloģijas. Cenšamies risināt un pilnveidot klientu, arhitektu un dizaineru ideju lolojumus. Bieži sastopamies ar izaicinājumiem un ideju ģenerēšanu, kas mums patīk un ļauj sevi pierādīt. Galvenais ir laba komanda, ko novēlu arī pārējiem uzņēmējiem."

Ilgu laiku īpašnieks visus darbus centās paveikt viens pats, taču, pieaugot pasūtījumu apjomiem, viens no lielākajiem izaicinājumiem bija labas komandas izveide. Patlaban līdzās īpašniekam uzņēmumā strādā projektu vadītājs, darbu vadītājs un darbnīcas darbinieki
Par to, kā "sagatavot" sevi brīdim, kad savā izlolotajā uzņēmumā jāpieņem darbinieki atbildīgos amatos, un kā sajust, ka var tam otram uzticēties, pieredzē dalās Pauls Niedre.

Jāļauj kļūdīties

Pirmkārt, nepieciešams iemācīties uzticēties vadošo amatu darbiniekiem, jo bieži vien mums liekas, ka es taču varu vislabāk, visātrāk, visgudrāk. Labāk es izdarīšu pats, nevis likšu kādam citam, kurš uzdevuma izpildei veltīs pārāk ilgu laiku. Jāļauj darbiniekiem kļūdīties, jo no kļūdām mācās. Ja darbinieks kļūdas atkārto un no tām nemācās, tad tādi darbinieki man nav vajadzīgi. Ja darbinieks nekļūdās vispār, tad viņš strādā labi. Riski ir vienmēr, uz to balstīta visa uzņēmējdarbība, ja neriskējam, tad arī neko nevar sasniegt. Bieži vien riskējot ir vilšanās, bet, kad nokrīti un atkal piecelies, tu jūties daudz spēcīgāks. Nepaklūpot uz celmiem, nekad neiemācīsies piecelties.

Jāpielāgojas jaunajai darbavietai

Darbiniekus nevar novērtēt tikai pēc CV, diploma un darba intervijas. Ļoti svarīgi saprast, ka jebkura jauna darbinieka pieredze un apstākļi, kādos viņš pieradis strādāt, būs atšķirīgi jaunajā darbavietā. Piemēram, pie manis darba vadītāja amatā īsu brīdi strādāja cilvēks, kurš rūpnīcā bija vadījis aptuveni 60 cilvēku lielu komandu. Biju domājis, ka viņš ar visu tiks galā un vēl mani apmācīs, bet nekas nesanāca. Strādāt lielā uzņēmumā ir krietni citādāk nekā mazā. Manā uzņēmumā ir citi standarti, kuri atšķiras no lieliem uzņēmumiem, kur ir novecojušas tehnoloģijas un attieksme pret darbu nav mainījusies gadiem.

Kontrolēt uzlikto slodzi

Tāpat jāseko līdzi, kādi ir konkrētā darbinieka sākotnējie pienākumi, jo ar laiku saproti, ka neapzināti esi palielinājis darbinieka pienākumu slogu un brīnies, kāpēc darbinieks netiek galā ar tiešajiem pienākumiem. Uzņēmuma vadītājiem vienmēr liekas, ka var vairāk, ātrāk un labāk. Protams, ir svarīga darbinieku laika kontrole, ko es pats īsti neatbalstu, jo jācenšas strādāt uz uzticības principu, bet kontrole rada disciplīnu abām pusēm par esošo darba noslodzi.

Novērtējums motivē

Ja darbinieki uzņēmumā strādātu uz 90% no tā, ko viņi var, tad uzņēmums plauktu un zeltu, bet lielākoties darbinieku atdeve ir tikai kādi 60%, jo netiek novērtēti. Man bija darbinieki, kuri teica - palielini man algu, un tad es parādīšu, ko spēju, bet patiesībā ir otrādāk - parādi, ka vari vairāk un labāk, tad tiksi novērtēts. Manuprāt, svarīgi, lai darbinieks ar prieku darītu konkrētu darba pienākumu un par atalgojumu domātu pēc tam. Ar pozitīvu attieksmi darbi veicas vislabāk, un vadītājam tas noteikti ir jānovērtē ar atalgojumu. Jo apmierinātāki darbinieki, jo labvēlīgāks komandas gars, jo labvēlīgāka komanda, jo apmierinātāks uzņēmējs.