Par izdzīvošanu vietējā tirgū

Marine Krasovska, DNB Uzņēmumu risinājumu pārvaldes vadītāja  

Lai uztaisītu gardu "Caffee latte", ir nepieciešama izcilas kvalitātes kafija un kvalitatīvs piens. Katru reizi putojot pienu, pamanu, ka ne katrs piens atbilstoši putojas vai arī neputojas vispār un dažreiz pat atdalās. Tas noved pie domas par kvalitāti. Izvēloties vietējo produkciju, es intuitīvi sagaidu vairāk nekā "bāzes produktu" un asociēju to ar veselību, derīgumu, vitamīniem un protams, kvalitāti. Demogrāfisko apstākļu dēļ vietējais tirgus ir ierobežots, un gūt ikgadējo peļņas pieaugumu ir grūtāk. Savukārt globalizācija, brīvais tirgus, piena iepirkuma cenas svārstības un konkurence starp ražotājiem izlutināja galapatērētāju. Lai izdzīvotu vietējā tirgū, tādiem uzņēmumiem kā "Elpa" vai citiem maziem ražotājiem jābūt efektīviem un kreatīviem vairākās jomās.

Zini savu klientu

Kas ir jūsu patērētājs? Pircēja portreta jeb "Personas" apzināšanās ir ārkārtīgi svarīga. Cik viņam/ai ir gadu, kādā rajonā dzīvo, kāpēc pērk pienu, cik bieži, vai viņš ir galalietotājs (pircējs un lietotājs mēdz būt dažādas personas), kur iepērkas, kāda ir viņa dzīves motivācija un kas viņam ir svarīgi, kas viņu uzrunā, kā viņam ērtāk komunicēt, kur meklē informāciju? Tas ļauj kvalitatīvāk izstrādāt mārketinga stratēģiju, rezultatīvāk pieiet pie jauna produkta izstrādes, efektīvāk sasniegt mērķauditoriju, izvēlēties pareizo pārdošanas kanālu.

Popularizēt vietējo produkciju

Ja uzņēmums koncentrējas vietējā tirgu ar savu zīmolu, atpazīšana ir viena no atslēgām. Ir vairāki mazbudžeta popularizācijas paņēmieni. Piemēram, pasākumi kopīgi ar partneriem pārdošanas kanālos, papildus tam jūsu piegādātāji var reklamēt jūsu produkciju savā lokā. Pārtikas jomas uzņēmumiem viegli sadarboties ar blogeriem un dietologiem, kulinārijas ekspertiem, kas var sniegt atsauksmes par jūsu produkcijas labumiem. Efektīvs un lēts instruments ir sociālie tikli, piemēram, attēli Instagram profilos, receptes blogos. Facebook jau ilgu laiku izmanto ne tikai jaunumu publicēšanai, bet arī interešu grupu veidošanai, konkursiem, aptaujām. Tas palīdzēs izzināt pircējus, uzturēt komunikāciju. Izveidojiet emocionālo saikni ar patērētājiem!

Attīstīt jaunus pārdošanas kanālus

Pārdošanas kanālu diversifikācija ir viens no biznesa atslēgas jautājumiem. Jo mazāk jūsu uzņēmums ir atkarīgs no konkrēta debitora, jo labāk. Pozitīvi, ka "Elpa" strādā ne tikai ar mazumtirdzniecības veikaliem, bet arī ar citām iestādēm. Šajā jomā jebkuram uzņēmumam ir kritiski kontrolēt apgrozāmā kapitāla aprites ātrumu, cik ātri ar uzņēmumu norēķinās debitori. Vērts padomāt par tādu finanšu risinājumu kā faktorings. Tas dod iespēju straujāk apgrozīt finanšu līdzekļus un palielināt realizācijas apjomus. Savukārt jūsu klientiem spēsiet piedāvāt izdevīgākus apmaksas termiņus. Rēķinu apmaksas kontroli un naudas iekasēšanu var uzticēt bankai.

Kontrolēt piegādātājus

Svarīgi ir ne tikai kontrolēt piegādātās preces kvalitāti, bet arī attīstīt ilgtermiņa attiecības ar piegādātājiem. Mazie un vidējie uzņēmumi nedrīkst pieļaut situāciju, kad piegādes ir atkarīgas no viena vai maza skaita piegādātāju. Ja šobrīd jūsu uzņēmuma piegādātāju struktūra ir sabalansēta, nedrīkst atslābt. Tieši otrādi - pēc iespējas efektīvāk jāsamazina atkarība un jāattīsta attiecības ar jauniem iespējamiem piegādātājiem, sekojot līdzi viņu finanšu stāvoklim.

Ražošanas procesa un izmaksu optimizācija

Noteikti jāseko līdzi pēdējām tendencēm tehnoloģijās. Jaunas tehnoloģijas optimizē cilvēkresursu izmaksas, nodrošina viendabīgo preču kvalitāti un paātrina ražošanas procesu. Tas nozīmē ražošanas izmaksu samazināšanu, pircējs ātrāk tiks pie mīļākā produkta, darbinieki retāk pieļaus kļūdas, atbrīvosies laiks citām aktivitātēm, uzņēmums iegūs jaunas konkurences priekšrocības.

Tie ir tikai daži no praktiskiem aspektiem, kuru pamatā, protams, ir biznesa stratēģija - kā uzņēmums konkurēs, kuros tirgos, ar kādām priekšrocībām un kompetencēm, ar ko atšķirsies, pie kādas vērtību disciplīnas pieturēsies. Turpat ir pieci lieli vaļi: finanses, mārketings, operācijas, cilvēkresursi un IT. Novēlu veiksmi gan "Elpai", gan citiem vietējiem ražotājiem!